jaap verheuvel rijwielhandel

de start van jaap verheuvel

Jaap Verheuvel geboren in 1913, nam in december 1936 op 23 jarige leeftijd de rijwielhandel en herstelplaats van Huib IJzerman senior aan het Oude Veer nr. 6 over, Huib IJzerman senior ging het was rustiger aan doen, met de handel in petroleum alsmede het transport gedeelte stopte hij, het sigarenmagazijn liet hij aan zijn vrouw over, dit was gevestigd op het Oude Veer nr. 2, zij nam tevens de benzinepomp voor haar rekening, zelf ging hij bij zijn zoon Huib junior in loondienst werken, die sinds 1929 in het Westeind een fietsenwinkel gestart was, eigenlijk was hij de concurent van zijn vader dus dit was een prachtige oplossing.

Jaap Verheuvel die dit bedrijf aan het Oude Veer nr. 6 voortzet onder de naam : handel en reparatie-inrichting J Verheuvel voorheen H IJzerman, had dit heel goed bekeken, de concurent op het Oude Veer, rijwielhandel Kramer die op nr. 3 zijn bedrijfje had, was in 1933 toen het pand van fruithandel Boerman gebouwd is vertrokken, ook naar het Westeind, naast de stoep van de openbare lagere school, Jaap had dus het alleen recht op het Oude Veer en dat ook nog een keer op een heel gunstige lokatie, want alles en iedereen moest er gewoon langs, hij krijgt het zo druk dat hij in april 1940 een halfwas rijwielmonteur in dienst neemt, namelijk de toen 19 jarige Barend Vogelesang, ook verwierf hij in die tijd het recht om als enige in Papendrecht, Gazelle fietsen te mogen verkopen.

de motorfiets

Jaap Verheuvel en zijn vriend Freek van Os waren beide motorrijders en gingen regelmatig op pad, zo hebben ze beiden hun aanstaande vrouwen leren kennen, die in Rijsoord woonden en vriendinnen waren, Freek van Os trouwt met Cornelia de Jong en Jaap Verheuvel met Willy Kaspruck, het stel ging na hun trouwen boven de winkel aan het Oude Veer nr 6 wonen, en kregen 3 kinderen, Loes, Ineke en zoon Rob.

tijdens de oorlogsjaren, om precies te zijn in 1943 krijgt Jaap een ernstig motorongeluk, en raakte daardoor blijvend invalide, tijdens die oorlogsjaren was er een gebrek aan alles, ook in de ziekenhuizen was dat zo, Jaap moest thuis revalideren, hij kocht hiervoor een bakfiets om hierop te oefenen, zonder hulp of begeleiding, zijn zus heeft in die tijd, samen met het knechtje de winkel draaiend gehouden, onder andere omstandigheden als in die oorlogsjaren had Jaap veel beter kunnen revalideren, nu heeft hij heel zijn leven beperkingen gehad, hij trok met zijn been en kon zijn ene hand en arm minder goed bewegen, toch wel lichaamsdelen die belangrijk zijn als je een fiets moet repareren.

na de oorlog kreeg Jaap het druk, hij kreeg het niet aangesleept met nieuwe fietsen, de Duitsers hadden er op hun aftocht naar Duitsland natuurlijk de nodige mee genomen, omdat ze het te ver lopen vonden nach die Heimat, ze vordenden gewoon een Papendrechtse fiets. de Papendrechters die nog een fiets hadden, die dan meestal in onderdelen weggestopt was zodat de Duitsers er niets aan hadden moesten allemaal opgeknapt worden want er ontbrak nog wel eens een schroefje of een moertje, bovendien had Jaap weinig concurentie, alleen IJzerman en Kramer verkochten fietsen, Jaap en zijn knechtje Barend Vogelesang hadden het er maar druk mee.   

begin jaren 50 gaat Barend hem verlaten, en begint zelf een rijwielzaak in het Bosch op nr 19, het pandje naast foto Hello komt leeg, en Barend begint daar, en Jaap, in de volksmond werd hij "weet je wel" genoemd, dit omdat hij na ieder verhaal dat hij vertelde deze term toevoegde, vond het best, hij ging gewoon op zijn eigen manier en tempo door, ging in de grote vakantie jaarlijks voor 2 weken met zijn gezin naar Ede, en doet in de jaren 70 zijn bedrijf over aan zoon Rob.

het einde van rijwielhandel verheuvel

Rob een voortreffelijk sportman, en ooit deelnemer aan de Elfstedentocht, waar hij de pech had om in de laatste groep te moeten starten, en als je dan een beetje tegenslag krijgt onderweg wordt het een moeilijk verhaal om op tijd binnen te komen, hij werd  's avonds om 11 uur in Dokkum van het ijs gehaald, het beroemde kruisje liep hij daardoor mis.

zakelijk gezien kwam de volgende tegenslag, mede door de enorme concurrentie, die er in die tijd was, IJzerman zijn 3 zoons zaten in de rijwielhandel, die moesten met 3 gezinnen ervan eten, Barend Vogelesang de vroegere knecht van zijn vader was in het Bosch voor zijn eigen begonnen en verkocht het nodige en repareerde voor een koopje, Smouter een AOW'er tje in de Hoofdstraat op het Zand repareerde nogal eens een fiets, van Bruggen was op het winkelcentrum in de Westpolder een fietsenwinkel begonnen, Broer in de Zonnebloemstraat, en laten we eerlijk zijn, als je daar in de buurt woont, kom je niet even naar het Oude Veer om je fiets te laten repareren laat staan te kopen, tot overmaat van ramp begon ook de plaatselijke bouwmarkt, de Gamma fietsen te verkopen, kortom Rob redde het niet, met zijn fietsenwinkel en ging in 1983 failliet, en hoe gek het ook moge klinken, de gebroeders IJzerman kochten de winkel uit het faillisement, een winkel die hun opa in 1936 aan Jaap Verheuvel had verkocht.

Schrijf een commentaar: (Klik hier)

123website.nl
Tekens over: 160
OK Verzenden.

Hetty Schellenbach | Antwoord 12.02.2018 22.21

Ook van Genderen aan de Dijkstraat 29 repareerde fietsen en bouwde fietsen van oude onderdelen.

Bekijk alle commentaren

Nieuwe commentaren

17.12 | 18:31

Ik ben willie de jager bij onbekent

...
14.11 | 13:30

En dan heeeeel soms mochten we een (rubberen) smurfpopje kopen. Die stonden in de boekwinkel(?) Die waren relatief duur, minder educatief dan Okki, maar suuuper

...
14.11 | 13:25

Elke paar weken als we wat gespaard hadden, gingen we naar de boekwinkel (begane grond) en kochten we een boekje van Okki. Die trip met z'n drieën op de fiets!

...
13.11 | 13:50

aard voor een Fleischmann racebaan en mijn broertje kreeg houten blokken van 'Matador'. Een magisch moment (en naam) in mijn leven: RIETVELD

...
Je vindt deze pagina leuk