 |
 |
|
 |
 |
Hogendijk, een stuk dijk lopend vanaf de Noordhoek tot aan de grens met Alblasserdam in deze plaats loopt hij verder tot aan het Rapenburg.
de Hogendijk was vrijwel onbebouwd, in de jaren 1917 en 1920 liet de directie van de scheepswerf v.d. Schuyt hier binnendijks 89 woningen bouwen voor het personeel, die vervolgens in de zeventiger jaren zijn gesloopt
de naam Hogendijk is ontstaan voor 1917, omdat dit gedeelte van de dijk, iets hoger lag dan de rest van de dijken in Alblasserdam en Papendrecht.
Hogendijk 1850, een krijttekening van de zuidkant van de Noordhoekse wiel, van F Lebret, een tekenaar die heel veel in Dordrecht tekende, met name de molens.
nog net op Papendrechts grondgebied in de polder het Nieuwland stond deze molen, hij werd gebouwd in 1855 en afgebroken in 1936, het landbouwhuisje werd bewoond door de familie A van Vugt, deze leidde een primitief bestaan er was geen water en elektra, het huisje is kort na de 2de wereldoorlog afgebroken
Hogendijk 1910, de scheepswerf van der Schuyt gezien vanaf de rivier de Noord.
de grote werf van v.d. Schuyt aan het begin van de Hogendijk, deze werf die in 1899 is gesticht, heeft in de crisisjaren het bijltje er bij neer moeten leggen, de gebouwen en terreinen werden overgenomen door de scheepswerf Piet Hein van Schram uit Slikkerveer.
het stoomschip Kaison (6000 ton) in aanbouw op de nieuwbouwhelling van v.d. Schuyt aan het begin van de Hogendijk. de scheepswerf is in de crisisjaren overgenomen door scheepswerf Piet Hein van Schram uit Slikkerveer.
Hogendijk 1920, het personeel van de scheepswerf van der Schuyt aan de Hogendijk.
Hogendijk 1920-1927, het 2de deel huizen die v.d. Schuyt liet bouwen voor de medewerkers van de scheepswerf, de oplevering vond plaats in 1920, gezien de opstapjes bij de voordeur is deze foto van voor de dijkverhoging in 1928
Hogendijk 1921-1928, het 1ste deel van de huizen die v.d. Schuyt liet bouwen voor de medewerkers van de scheepswerf, en opgeleverd werden in 1917. deze foto is na de bouw van deel 2 in 1921, en voor de dijkverhoging in 1928
Hogendijk omstreeks 1930, het begin van de Hogendijk, bij de poort van scheepswerf van der Schuyt.
Hogendijk 1928-1935, het 1ste deel van de huizen die v.d. Schuyt liet bouwen voor de medewerkers van de scheepswerf, de oplevering vond plaats in 1917, gezien de opstapjes bij de voordeur is deze foto na de dijkverhoging in 1928.
de toenmalige scheepsbouwers de gebroeders v.d. Schuyt lieten in 1917 en 1920 niet minder dan 89 huizen bouwen voor hun personeel, het was de bedoeling deze rij nog verder door te trekken, de crisis in de scheepsbouw verhinderd dat.
Hogendijk 1930-1935, de speeltuin Kindervreugd op het terrein van de scheepswerf van v.d. Schuyt.
Hogendijk 1938, polder Nieuwland, het huisje van A van Vugt bij de voormalige molen die gesloopt is in 1936, en vervangen door 2 ijzeren molentjes, het huisje is in 1945 gesloopt, op de achtergrond de huizen van de Hogendijk.
Hogendijk 1942, mevrouw Bloodshoofd met haar zoontje Koos die midden op de dijk aan het lopen leren is, toen kon dat nog, op de achtergrond het uitstekende huis is de kruidenierswinkel van Dekker.
Hogendijk 1940-1945, in de oorlogstijd had Papendrecht een gaarkeuken, deze stond centraal in het dorp, in de kazernetraat bij de muziektent, door heel Papendrecht stonden uitdeel posten, deze foto is van de post Hogendijk bij de portierswoning van de scheepswerf.
Hogendijk jaren 50, een groep buurtbewoners voor het huis van de familie Sint Annaland op nr. 40, in de deuropening "opoe" van Sint Annaland.
Hogendijk 1958, een opname vanuit de lucht van de scheepswerf Schram, op de achtergrond de huizen aan de Hogendijk.
Hogendijk 1958, scheepswerf Schram, werfdirecteur Schram verricht de laatste handeling bij het te water zetten van de Esso 66.
Hogendijk 1958, scheepswerf Schram, het te water zetten van de Esso 66.
Hogendijk 1958, scheepswerf Schram, de te waterlating van de Esso 68.
Hogendijk 1959, scheepswerf Schram, de te waterlating van de Esso 70.
Hogendijk 1959, scheepswerf Schram, de te waterlating van de Esso 70.
Hogendijk jaren 60, de duivenhokken van de gebroeders Stout, de duivensport was een heel populaire sport in die tijd, er stonden nogal wat hokken op de Hogendijk.
Hogendijk 1960, scheepswerf Piet Hein, de te waterlating van de Krammer, een beunschip gebouwd in opdracht van Boskalis.
Hogendijk 1960, scheepswerf Piet Hein, de te waterlating van de Krammer, een beunschip gebouwd in opdracht van Boskalis.
Hogendijk 1960, scheepswerf Piet Hein, genodigden bij de te waterlating van de Krammer, een beunschip gebouwd in opdracht van Boskalis.
Hogendijk 1960, scheepswerf Piet Hein, genodigden bij de te waterlating van de Krammer, een beunschip gebouwd in opdracht van Boskalis.
Hogendijk jaren 60-70, de reisvereniging Hogendijk, die jaarlijks een tocht organiseerde voor bewoners van de Hogendijk.
Hogendijk 1963, scheepswerf Piet Hein, de te waterlating van de Esso 72.
Hogendijk 1965, de haven bij de scheepswerf Piet Hein, met op de achtergrond de loodsen.
Hogendijk eind jaren 60, de polder Nieuwland met op de achtergrond de scheepswerf Piet Hein.
Meer infoVind ik leuk
| |
 |
|
|
|